![](/medialibrary/cache/projectdetailimagehi/media/TRAC-A12 01_2906.jpg)
![](/medialibrary/cache/projectdetailimagehi/media/TRAC-A12 02_2908.jpg)
![](/medialibrary/cache/projectdetailimagehi/media/TRAC-A12 03_2904.jpg)
![](/medialibrary/cache/projectdetailimagehi/media/TRAC-A12 04_2911.jpg)
![](/medialibrary/cache/projectdetailimagehi/media/TRAC-A12 05_2907.jpg)
![](/medialibrary/cache/projectdetailimagehi/media/TRAC-A12 06_2910.jpg)
![](/medialibrary/cache/projectdetailimagehi/media/TRAC-A12 07_2912.jpg)
![](/medialibrary/cache/projectdetailimagehi/media/TRAC-A12 08_2905.jpg)
architect | Technum-Tractebel Engineering |
project | nieuwbouw van een op-en-afritten-complex op de A12, Londerzeel |
status | - |
periode | 2018 - |
budget | 60.000.000,00 € |
opdrachtgever | VLAAMSE OVERHEID AGENTSCHAP WEGEN EN VERKEER |
Ter hoogte van Londerzeel-Zuid werd op de A12 een nieuw op- en afritten complex ontworpen bestaande uit 3 tunnels: een tunnel voor het wegverkeer op de A12, een tunnel voor de sneltram en een tunnel voor de fietssnelweg. Alle tunnels kenmerken zich door de U-vormige toegangen die langzaam in het landschap snijden. Over de A12 wordt een nieuwe wegbrug en een nieuwe fietsersbrug voorzien. UTIL stond in de voor de stabiliteitstudies van alle kunstwerken. De grote landschappelijke ingrepen voor de U-vormige toegangen werden zeer bemoeilijkt door het gegeven van het zwellen van de ‘Boomse-klei’ bij ontlasting. Dit gegeven geeft een enorm grote opwaartse last op alle platen van de U-vormige toegangen en de tunnels. Samen met Tractebel werd het ontwerp voor de weg- en voetgangersbrug op punt gezet.